Konfliktien ennaltaehkäisy ja ratkaisu vapaaehtoistoiminnassa

Yhteisöt, joissa toiminnassa on mukana vapaaehtoisia, ovat erityisen alttiita konflikteille. Vapaaehtoiset eivät useinkaan ole kyseisen alan koulutettuja asiantuntijoita, joten tulkinnat eri ohjeistuksista ja tavoitteista saattavat olla hyvinkin erilaisia. Lisäksi kyse on usein vapaaehtoisille tai heidän lapsilleen rakkaasta harrastuksesta, johon suhtaudutaan intohimoisesti ja tunteella. Tällöin esimerkiksi erimielisyydet toimintatavoissa koetaan helposti henkilökohtaisina konflikteina.

Leena Saarela kertoo:
Olen aktiivisesti tutkinut vapaaehtoistoiminnan kehittämistä niin, että ristiriitoja voitaisiin ennaltaehkäistä ja tarvittaessa ratkaista tehokkaasti. Pienilläkin toimenpiteillä vapaaehtoiset saadaan jaksamaan tehtävässään paremmin, jolloin myös muu jäsenistö viihtyy paremmin.

Keväällä 2016 aloitin Suomen Palloliiton kanssa yhteisprojektin, jossa selvitin heille urheiluseurojen vapaaehtoisten ongelmaksi huomaamia kohtia ja etsin näille ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ja ratkaisumalleja. Katso pdf ->Projekti Suomen Palloliitolle, luettavissa myös Palloliiton sivuilla.

Projektin jatko-osassa selvitimme, miten sovittelevia menetelmiä sekä sovitteluprosessia voi käytännössä viedä osaksi urheiluseuratoimintaa. Tähän vaiheeseen projektia sain mukaani kokeneen sovittelukouluttajan, sovittelija Jonna Linnanahteen. Suunnittelimme koulutuspäivät, joissa liiton toimihenkilöiden kanssa yhteistyössä etsittiin toimintamalleja, joilla esim. valmentajat ja joukkueenjohtajat saavat työkalupakkiinsa sopivat restoratiiviset menetelmät. Palautteen perusteella koulutusta ja toimintamalleja on kehitetty edelleen Palloliitolle ja sen seuroille sopivaan suuntaan, jotta sovitteleva toimintatapa tulee osaksi jokapäiväistä toimintaa kentällä. Samoin periaattein koulutusta toteutetaan nyt myös muissa harrastajayhteisöissä.

Palaute koulutuksesta:
”Haluaisin jakaa kanssanne tämän kokemukseni.
Olimme kollegani kanssa vetämässä yhdessä organisaatiossa sovittelu-tilaisuuden. Etukäteen katsoen tilanne oli todella haastava. Jopa puheita kunnianloukkaussyytteistä, samoin kuin asian viemisestä paikalliseen lehdistöön. Vyyhdissä oli mukana iso porukka ihmisiä. Sovittelutilaisuus meinasi peruuntua, kun jotkut kokivat, että eivät kerta kaikkiaan voi tulla samaan pöytään. Lopulta saimme kokoon 7 henkilöä. Pyrimme toimimaan tilaisuudessa täsmälleen sovittelu-koulutuksessa jakamienne oppien mukaan.
Ihan uskomatonta miten tuo menetelmä toimii. Aluksi tuntui että asia ei etene mihinkään, kukaan ei myönnä tehneensä mitään väärää. Moni kuitenkin myönsi valvoneensa 2 kuukautta tämän konfliktin takia. Sitten lopulta ihmiset alkoivat pehmetä.Tilaisuus päättyi helpotuksen kyyneliin ja halauksiin. Sopivat myös miten asiassa edetään ja miten siitä viestitään. Toki tilanne vaatii vielä hyvää jatkokäsittelyä, että se ei kriisiydy uudelleen.
Etukäteen jännitti todella paljon mennä sinne riitapesäkkeeseen. Mietin, että kun tuli luvattua niin menen, mutta sen jälkeen ei koskaan enää. Mutta vitsi meillä oli hyvä fiilis tuon tilaisuuden jälkeen. Nyt ymmärrän mitä sovittelija voi hommasta saada.
Kiitos teille mahtavista opeista ja mukavaa jatkoa.”

Kiinnostaako vastaava kehitys- ja koulutuspaketti omaa organisaatiotasi?

Ota yhteyttä, jotta selvitämme miten asiassa kannattaisi teillä edetä.
Leena Saarela, 0400-722 502,  leena.saarela (at) sovittelumestarit.fi.

Menemme usein mukaan harrastuksiin, koska yhdessä tekeminen on hauskaa! Ainakin sen pitäisi olla..