Restoratiivinen työyhteisösovittelu –
nopeaa, tehokasta ja hyödyllistä

Hyvinvoivat ihmiset saavat enemmän aikaan. Hoitamaton konflikti taas saattaa uhata terveyttä ja aiheuttaa yhteisössä pitkäaikaisia ja kalliita ongelmia.

Sovittelu on nopea ja tehokas prosessi yhteisöjen erilaisten ristiriitojen ja jännitteiden selvittämiseen. Tulokset alkavat näkyä yleensä heti sovittelun jälkeen. Sovittelu maksaakin itsensä nopeasti takaisin.

Sovittelu sopii niin työpaikoille kuin muihin yhteisöihin, kuten harrastusten pariin tai vaikkapa perhepiiriin, siis kaikkialle, missä ihmiset toimivat yhdessä.

Sopu löytyy lähes aina

Sovittelussa puolueeton sovittelija auttaa osapuolia itse löytämään konfliktiin ratkaisun.

Noin 90 prosenttia sovitteluista onnistuu: ilmapiiri paranee ja vaikeiden asioiden käsittely helpottuu, ihmiset oppivat tuomaan mielipiteensä esille rakentavammin ja ymmärtämään paremmin sekä omaa että toisten käyttäytymistä.

Fokus on tulevaisuudessa

Sovittelumestarit on erikoistunut restoratiiviseen eli eheyttävään sovitteluun, jossa tähdätään vaurioituneiden ihmissuhteiden korjaamiseen.

Konfliktin osapuolia kohdellaan tasapuolisesti ja reilusti.

Fokus on tulevaisuudessa ja siinä, miten yhteisössä voidaan jatkossa toimia toisten näkökulmaa paremmin ymmärtäen.

Tärkeitä arvoja sovittelussa ovat ihmisten kunnioittaminen, suvaitsevaisuus, myötätunto, luottamus ja anteeksianto.

Yhteisö etsii ratkaisunsa itse

Sovitteluun ovat tervetulleita osallistumaan kaikki, joita asia koskee. Konfliktit vaikuttavat usein koko yhteisöön – parhaimmillaan mukana onkin koko porukka.

Sovittelija muodostaa ensin tilanteesta kuvan haastattelemalla riidan osapuolia. Sitten hän auttaa heitä ja koko yhteisöä itse löytämään tilanteeseen ratkaisun.

Kun yhteisymmärrys on syntynyt, laaditaan sopimus siitä, millä tavoin itse kukin toimii jatkossa paremmin.

Määräajan kuluttua tavataan uudelleen ja katsotaan, miten tilanne on kehittynyt.

Tarvittaessa sovittelua jatketaan.

Yleensä yhteistyö yhteisössä paranee jo muutaman tapaamisen jälkeen.

LUE LISÄÄ:
-> Sovittelun tarve
<- Etusivu