Kateus yhteisössä

Kateus aiheuttaa monissa yhteisöissä tilanteen, johon lopulta tarvitaan ulkopuolisen sovittelijan apua.

Ihmiset eivät välttämättä itse edes tunnista omia tunteitaan ja niistä seuraavia käyttäytymismalleja. Esim. mikäli joku yhteisössä kokee päätöksiä koskevat tilanteet valtataisteluna, ollaan jo kaltevalla pinnalla. Tilanne pahenee, jos yhteisö on jakautunut vain keskenään kommunikoiviin klikkeihin. Puhumattomuuden kulttuuri ruokkii mielikuvia ja ihmiset tulkitsevat tilanteita kukin omalla tavallaan. Vastakkainasettelu on valmis.

Miten tätä voisi ennaltaehkäistä? Pienin askelin.

Puhu hyvää – kannusta

Jos toiseen suhtautuu jo lähtökohtaisesti negatiivisesti, on kaikki toiseen liittyvät asiat helppo nähdä mustien lasien läpi. Miten tästä oppii pois?

Sanotaan, että mitä enemmän antaa, sitä enemmän saa. Tätä voi testata myös hyvän puhumiseen ja toisen kannustamiseen. Sitä voi jopa tehdä salaa selän takana!

Muistan hyvin erään projektini, jossa tuntui, ettei mikään onnistu ja riitä muille. Ulkopuolisen asiantuntijan tullessa mukaan projektiin, hän kehaisi muutaman viikon jälkeen, kuinka hienoa pohjatyötä olin tiimini kanssa tehnyt. Pala nousi kurkkuuni – oli pakko tunnustaa, ettei kukaan ollut koko projektin stressaavien kuukausien aikana sanonut yhtä positiivista sanaa tekemisistämme. Järkytyin omaa reaktiotani niin, että kiinnitin sen jälkeen entistä enemmän huomiota siihen, annanko itse kiitosta ihmisille silloin, kun he sen ansaitsevat. Pienistäkin asioista. On ollut innostavaa huomata, kuinka iloisia ja yllättyneitä monet ovat.

Laita sinäkin hyvä kiertämään – kehu päivässä pitää kateuden loitolla!

Katariina Malmberg/HS.fi 30.3.  kirjoittaa artikkelissaan työpaikan kateudesta ”Tärkeintä on, ettei luoda työpaikalle kulttuuria, joka ruokkii ja sallii tuhoavaa kateellista käytöstä.” Lue  artikkeli täältä: http://www.hs.fi/ura/art-2000005148729.html

Sovittelumestarit.fi käyttää evästeitä sivuston tilastotietojen mittaamiseen ja liikenteen analysoimiseen. Tietojen avulla voimme päätellä mm. millainen sisältö kiinnostaa kävijöitä eniten. Näin voimme räätälöidä palveluitamme sekä sivuston artikkeleita vastaamaan paremmin kävijöiden todennäköisiä kiinnostuksenkohteita. Hyväksymällä evästeet annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Tietosuojaseloste

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close